lördag, september 06, 2008

Det händer nånting när man möblerar om.

Ja... jo.... visst; pinalerna hamnar på nya platser. Men jag menar förutom det faktum att små och stora ting i ett rum har vridits och förflyttats. Det händer nånting i våra hjärnor.

När det är klart står jag bara där och tittar. Bilden tar sig in genom ögat, färdas via tappar och stavar, upp till mottagarcentrum nånstans i hjärnvindlingarna. Och så piggnar jag liksom till. Som efter en vitamininjektion. Eller en koffeinkick. Eller varför inte en shot? Plötsligt känner jag mig lite klarare i knoppen, mer alert - ja, helt enkelt mer lustfylld. Känns det igen?

Forskare säger att det limbiska systemet i hjärnan framför allt utvecklas genom stimuli av våra sinnen. (Och i morse, just som jag funderade på dagens bloggtema, får jag mail från min vän M, nybliven hundägare. Han har läst i en bok att "en valp som inte 'utsätts för världen', blir både mindre rent fysiskt och utvecklar en mindre hjärnkapacitet och mental förmåga." Det måste rimligen gälla människovalpar också.)

Alltså: Res! Byt miljö. Utsätt dig för nya dofter, syner, ljudintryck, möten. Upplev! Möblera om. Vad som helst - bara det ger nya sinnesintryck och en ny upplevelse av omvärlden.
Det kommer att göra dig både smartare och snabbare i skallen.

Inga kommentarer: