IKEA är bra. Delarna passar ihop och tillbehören följer med i kartongen. Alla andra illasinnade rykten är enbart fördomar och gammalt groll. Och skulle det nu vara så att något är borta eller skadat, ja då finns ju en kö till att stå i, och när man till sist kommer fram, då får man en lapp så att man kan gå in i butiken (= få sig en rejäl och stärkande promenad) och hämta en ny vara, vilken man betalar med lappen i kassan, när man äntligen kommit fram till kassörskan.
Men namnen?!? Hur tänker de egentligen?
Ser framför mig måndagsmöte i IKEAs namngivningsgrupp.
Det är kanske så här det går till:
Ordförande BORLÄNGE öppnar mötet med att hälsa alla välkomna. Sekreterare GLADA HUDIK fattar pennan och assistent KURBITS plockar fram dagens första produkt: plastgaljar i set om fem.
”Jaha, mina vänner. Vad ska vi nu kalla dessa?” frågar BORLÄNGE.
”Vad sägs om galjen ’GALJE’? säger unga fröken VITLÖK, en trainee.
”Tror du att vi är ett slags Konsum, va? Icke då! Det här är IKEA. Här är vi kreativa och tar inga genvägar inte. Vi hittar på namn. Hur skulle det se ut på lagret om alla våra soffor hette soffan ’SOFFA’ till exempel? Fullständigt kaos! Vet du inte att ett av våra största framgångsrecept är ordning och logik.”
”Ja, jo, ursäkta… Men MARIANNE då? Efter min mamma?”
”Nej, jag vet!” avbryter KURBITS. ”Galjar hänger man i en garderob, visst? Och vad gör man mer i en garderob? Man gömmer sig när man leker kurragömma. Man hånglar i mörkret med den man är förtjust i. Man stoppar undan sin massagestav så att inte barnen ska hitta den. Fattar ni?”
Herrarna tittar ner i bordet med lätt rodnande kinder. De är inte riktig med på tåget, så att säga.
”Alltså: HEMLIS! Vi döper plastgalje-setet till HEMLIS.”
BORLÄNGE skiner upp.
”Lysande, helt enkelt lysande!”
Och så håller det på. Namngivningsgruppen enas om att den höga garderoben skulle kunna rymma minst en stående munk, alltså får den heta PAX. Den nyinkomna fotöljen döps till POÄNG eftersom man kan sitta i den och bara håva in rätta Bingolotto-rader. Skålsetet ges namnet SYNTES efter en lång diskussion där GLADA HUDIK och KURBITS hade två diametralt motsatta namnförslag och fröken VITLÖK får igenom att det trendiga överkastet döps till UNNI efter hennes stora förebild (Drugge alltså).
Men när de till sist kommer till den blå-gul-gröna barnstolen för 99 kr är all fantasi fullständigt slut. Då tar de till Konsum-taktiken. Stolen får helt enkelt heta FÄRGGLAD.
5 kommentarer:
Jag skulle kunna kolla med min vän micke i gbg. han har jobbat på detta möbelföretag i 20 år. Men ditt resonemang är nog roligare än hans svar...
f b ikväll?
/T
Haha, tror du har helt rätt... det är nog så det går till :D
kul...
namn sättning är alltid intressant! ta husbock tillexempel! käkar upp huset,pulvserar, raserar,förstör... om man tar orden hus och bock var för sig så är det något positivt eller?
/TT
jag har verkligen undrat, men nu förstår jag precis hur det går till. tack Catarina!
Skicka en kommentar