söndag, maj 31, 2009

Nature morte (et vivante)

Båt i sjön! Sommardag!
Herbret har stått orört sen oktober, men allt är sig likt. Utanpå.

Linet som jag drevat stockarna med har dragits ut och norpats av ivrig fågelnäbb. Det bjuder jag på - gissar att det är ett inspirerande byggmaterial för en arkitekturintresserad skata.

Inne i huset är det lätt kaos. Det har ramlat ner saker från hyllor, en lampa är vält. Inget trasigt eller tråkigt, bara lite dramatiskt. Och till slut hittar jag högen av dun och fjädrar på ett golv. Stackars fågel som har flugit in genom skorstenen och sedan aldrig hittat ut. Inte ett enda fjuttigt skelettben har mössen lämnat kvar, bara det där som skulle fastnat i halsen.

Står där länge och känner fågelns dödsångest i min bröstkorg. Sen inleds Operation Städning. Fyra timmar senare är allt rent och dammat och desinficerat och rensat och vädrat. Stumpan har fått ny bottenfärg och dasset är tipp-topp.

På kvällen, tillbaka i stan, grillar jag entrecôte med vänner.
Plötsligt blir jag biten av en mygga.
Ja! Naturen lever.
Och nu är sommaren här. På riktigt.

Inga kommentarer: