fredag, november 20, 2009

Element eller isbit? (apropå New Moon)

Jag har läst vampyrböckerna. De första tre i alla fall (jag vet alltså inte hur det går):

Klumpig tjej med dåligt självförtroende bor hos sin ensamstående pappa i en stad där det nästan alltid regnar. Där städar hon, handlar och lagar mat medan pappan tittar på sport på TV.

En dag blir hon kär i en iskall snygging, en kille som sitter hela nätterna och tittar på henne när hon sover. Hon kan krama honom korta stunder, men inte kyssas. Då kanske han inte kan låta bli att döda henne. (Sex är det alltså inte tal om.)

Lite senare blir hon kär i en annan kille, men den här är het som en masugn. Honom kan hon kela med, men hon riskerar att bli riven av vassa klor och få stora ärr över hela ansiktet.

Båda dessa herrar slåss om att skydda henne, för hon kan självklart inte klara sig själv (bara laga mat till pappan).

Så sammanfattar jag Twilight-serien som blivit oerhört populär bland unga tjejer.

Ja, jag erkänner att jag sträckläste, trots rätt dåligt språk och cementerad kvinnoroll. Jag måste ju få veta vem hon väljer: den kalla vampyren eller den varma varulven? Själv skulle jag nog tagit varulven ändå, för jag är alltid iskall om fötterna när jag ska sova.

Andra bloggar om , , , , ,

Inga kommentarer: