fredag, november 13, 2009

Vid ett engelskt tangentbord

(Ska nu skriva en betraktelse utan ett enda aa ae eller oe.
Gar det? Vi far se! Roligt att forsoka!)

Sitter i ett litet hus i London, brasan sprakar, lugnet sprider sig, thevattnet kokar. Idag ska vi till Tate Britain som visar Turner. Och till min kusins studio. Vid sidan om hans godhet och intelligens finns den stora kreativiteten: jag vill ta med mig en av hans tavlor hem, om nu chansen finns.

Dagen innan en genuin teaterupplevelse, den otroligt starka (och roliga!) Educating Rita i Newburys unika The Watermill Theatre. Mannen i taxi gav mig en extra tur runt landskapet, gratis, av ren godhet. Hon som lockat mig dit var lysande. Stycket brilliant. Regin klockren.

Regn ute.
Frid inne.
Snart ska han vakna av en kopp varmt the bredvid kudden.
Det sa vi.

(Det gick nastan. Svart att formulera om "vi kom overens om att den som vaknar forst vacker den andra med the pa sangen"...)

6 kommentarer:

Gunilla sa...

MItt förlsag: Den som vaknar tidigast kommer med te till den andras binge, lovade vi varandra innan vi somnade.

Fast då får jag inte med 'väcker' ...

Dr. Max sa...

Catarina

Gynnad du som sett "Educating Rita". Jag såg den i urtiden med Julie Walters som Rita och Mark Kingston som lagom förfallen lecturer i tweedblazer. Oförglömlig.

Komplimang till din förmåga att skriva svenska utan prickar.

/Max

Catarina sa...

Bra tips Gunilla - och tack Max! Ja, grymt bra stycke. Skrattade i trekvart, grinade resten av tiden... Med slipade engelska artister var det en njutning: en ung lovande och en rutinerad etablerad. En hit!

Anonym sa...

London denna underbara stad ! om två veckor sitter jag på Cadogan Hall och får lyssna på geniet Ryuichi Sakamoto, ska bli sååå spännande ! enjoy your stay.

Kram från Mikael

Catarina sa...

Missa då inte "Turner & the masters" utställningen på Tate Britain - rolig, intressant, häpnadsväckande. Hyr en audiofil och hör historien om Turners försök att konstant bräda de stora mästarna!
(Mikael P?)

Anonym sa...

:) nej detta var Skara-Mikael och pianokonserten och möjligtvis ett besök till en favorittavla av Peter Paul Rubens på Nationalgalleriet får stå för kulturutbytet. Chelsea spelar en av eftermiddagarna också...