söndag, februari 08, 2015

Tandpetar-logik

Övningskör med dotter M. Kommer till den stora handelsplatsen som vi inte längre passerar eftersom vi satt ner våra bopålar på annan plats. Handelsplatsen har växt. Kanske till det dubbla?

Här kan nu shoppas bildelar, kläder, elektronik, sänglinne, möbler, leksaker, apparater, akvariefiskar, smycken, bensin, hamburgare, skor, pizza, cyklar, väskor, CD-skivor, verktyg, klockor, trisslotter, barnvagnar, böcker, vitvaror, krukväxter, golfklubbor, köksartiklar, Björn Borg-kalsonger och ta-med-latte. Med mera.

Och jag tänker på en rad ur den pjäs jag just nu arbetar med:

"Vi konsumerar och konsumerar
mat och kläder och prylar, 
ni har hundra gånger mer kläder
än de fattigaste på jorden 
– och mat och vatten och luft –
vem tänker ni dela mer er till, 
era goda jävla skitstövlar?!"

Själv skäller jag helst inte ut folk. Men jag citerar gärna en vettig man som jag pratade med i veckan:

"Här i Sverige har vi tandpetare med mintsmak. Vi har råd att ta emot flyktingar."

Inga kommentarer: