fredag, februari 13, 2015

Law of attraction

Hade ett samtal häromkvällen om aktiva och passiva val. Om att vi väljer det som sker, det vi låter hända oss. Det går inte att skylla ifrån sig, flytta skulden utanför oss själva och projicera sina eventuella tillkortakommanden på någon annan. Det vi fyller oss med, det drar vi till oss. Såsom magneter.

Jag blev berörd.

Nej, inget av detta är nytt för mig. Men det är nyttigt att reflektera över det med jämna mellanrum. Och det är så mycket större än bara en positiv eller negativ livssyn. Det är ett sätt att vara som människa.

Tar upp en liten bok en vän gav mig en gång. Slår på måfå upp en sida. Läser:

Your pain and misery does not help the world. But your joy and your life lived fully uplifts the world.

Och jag vet med glasklar säkerhet: vissa val kommer jag aldrig göra om. Om inte annat för omvärldens skull.

Inga kommentarer: