tisdag, oktober 16, 2007

(Jag var aldrig särskilt bra på orientering)

Ni vet det besvärliga med att handla i en okänd mataffär…
Man kommer in, (entrén ser ut som den brukar) grönsaksdisken går att hitta, och i nio fall av tio finns frukten i närheten.

Men sedan? Rödbetor, okej, de finns väl vid grönsakskonserverna, eller? Nähä, borta vid frysdisken då, där ligger ju pytt-i-pannan? Inte där heller. Pastahyllan tror jag inte på och vid kaffet tänker jag inte ens försöka leta. Där då! Där står massor av glasburkar? Nej, förresten, det var sylt. Och gelé. Aha! En länga med sött, någon har tänkt till i butiken. (paus) Inte. Tacoskal är väl inte sockrade?
Men nu, äntligen: DÄR är rödbetorna! Bredvid fiskbullarna. Att jag inte tänkte på det…

Ägg. I min vanliga affär bor de nära mjölkdisken, bergipligt; bordgårdshörnan liksom. Men inte här. Här står de mellan limpor och delicatobollarna. Glasklar logik.

Glödlampor då, var har de glödlampor? Vid engångsartiklarna, gissar jag, för en glödlampa går väl ändå bara att använda en gång? Nopp, inte där. Hos batterierna då, det verkar ju klokt? Men icke. Går upp och ner i gångarna, pressar mitt förnuft till det yttersta, och till slut hittar jag dem. Under tandkrämen. (Det borde jag ha insett direkt, det är ju faktiskt lampan i mitt badrum som är trasig.)

Men varför, varför kan det inte finnas en centralt utfärdad standardmöblering för mataffärer?

Tänk på simhallar. Du går in genom en dörr på vilken det står OMKLÄDNINGSRUM, fortsätter rakt fram genom skåp & duschar och sedan ut på andra sidan. Där ligger bassängen. Hur lätt som helst att hitta!

4 kommentarer:

Anonym sa...

*L* så sant varför ska det va så svårt att handla....

Anonym sa...

finns det inte något depardement för dessa frågor? typ butiksinredningsdepadement finns säkert i Frankrike!

Anonym sa...

Jag tror faktiskt det finns standardiserade "affärs-inrednings-strategier" ...Strategin är att du skall passera alla varor i affären minst tre gånger till vänster om hyllorna så du skall nå varorna med högerhanden. Tur att man är vänsterhänt, och dessutom bra på orientering... Vi hörs!

Anonym sa...

:-)