fredag, oktober 12, 2007

Leende Lessing

Det här kanske låter som skryt,
men för första gången någonsin
har nobelpriset gått till en författare
som är rejält representerad i min
bokhylla!

I gymnasiet hade vi en otroligt sträng lärarinna i engelska. Jag gillade henne; en riktig järnlady. Vi fick läsa "The Marriages between Zones Three, Four and Five", en bok som för alltid påverkat min syn på mötet mellan kvinna och man. Att vi kan lära oss av varandra. Flera år efter det frossade jag i Lessings romaner. "Instruktion för nedstigning till helvetet" var min favorit. Bara titeln - wow!

Nu ser jag en leende, vis kvinna i jeanskjol. (Så vill jag också bli när jag är 87 år. Fast utan nobelpris, det är jag fullt medveten om.) Jag litar på att hon kommer på något otroligt smart vad gäller prispengarna. För lite trist är det om nobelpriset blir upphov till släktbråk... såsom självaste Nobels testamente en gång var...

1 kommentar:

L sa...

Hade en rätt butter professor nr jag pluggade i Österrike. Fick plöja en del Elfriede Jelinek året innan hon fick noblepris. Inget nöje dock...
/L