onsdag, januari 21, 2009

"Den som söker han letar" (eller?)

Gick och tänkte på olika ordspråk under min lunchpromenad idag.

Man har så roligt som man gör sig.
Absolut. Jag spelade Yatzy med mig själv igår kväll och vann varenda gång. Jättekul.

Ju fler kockar desto sämre soppa.
Inte! Ju fler i köket desto trevligare.
Gärna med matlagnings-öl. Och rockmusik i bakgrunden.


Som man bäddar får man ligga.
Så sant. Inbegriper det även knäckebrödssmulor?

Tala är silver, men tiga är guld.
Det är guld att kunna tiga ibland.
Att tala med varandra är livsviktigt.


Ensam är stark.
Hur vet man det när man inte har en motståndare att mäta sig med?

Som man sår får man skörda.
Det tror jag på. Gissa vad jag planterar i vår?

Men min absoluta favorit är ett arabiskt ordspråk:

Om din kvinna är liten, så böj dig ner för att höra vad hon har att säga.
(Jag är 156 cm)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra text, me like!

Anonym sa...

Jag behöver inte böja mig... jag läser varje ord här på bloggen.

Catarina sa...

Å vad jag gillar er!!!

Anonym sa...

Om Du talar sanning, kommer du inte att snubbla. Om du själv skall kunna bli ett gott sällskap, så håll Dig till gott sälskap. Den som älskar goda människor kan åtminsstonde inte helt misslyckas. Bättre tända ett ljus om än så litet än att förbanna mörkret. Ha det så gott läser varje natt. Tack. .

Catarina sa...

Vackra ord, anonym.

Det är sant; sanning, godhet och kärlek är A och O. Nej, jag är inte religiös, men jag kan inte se att det finns andra sätt än dessa tre att förhålla sig till människor, om man själv vill utvecklas och vill vara med om att bygga en bättre värld för alla.

Tack för att du läser min blogg. Då skriver jag gärna vidare!

Anonym sa...

Inte religiös jag heller. Men tycker om kloka ord. Att förlita sig på sig själv är att fördubbla sin förmåga.

Catarina sa...

Sant!

Och i slutändan har man bara sig själv och ingen annan att förlita sig på.

Anonym sa...

jag bara älskar ordspråk, de sätmmer och roligast av allt är att omformulera de så att de kan stämma mycket bättre ;-p precis som du har gjort. Har det dig emot om jag "lånar nnågra" och skriver att jag har hittat de på din sida ? ;) kramar / Jennifer

Catarina sa...

Jennifer; associera, citera, bli inspirerad - vad du vill, men länka till mig om du tar något rakt av!