torsdag, augusti 14, 2008

Nu bloggar jag. Rätt upp och ner.

En blogg-kollega skriver idag om alla MÅSTEN.
Jag kontrar med BORDEN.
För "borde" är nog det värsta ord jag vet.

Hur många gånger har du inte mött nån som med neddragna mungipor och mörk blick berättar om vad han eller hon borde göra. Eller stött på en stressad person som försöker hinna med alla måsten och dessutom oavbrutet pratar om det som också borde klaras av? Visst har det funnits en och annan översittare i din närhet som redogjort hur du borde handlat istället? Och har du inte miljoner gånger sänkt dig själv genom att suckande konstatera att du inte gör det du borde?

Så här fungerar jag:
Jag gör saker jag vill göra.
Och jag gör saker jag måste göra.
Ibland gör jag också ännu mer, av olika anledningar (stolthet, envishet, bekräftelsebehov, nyfikenhet, experimentlusta, instinkt, solidaritet, rent och skär klantighet - osv osv).

Men det jag inte gör, väljer jag att antingen göra nån annan gång, eller inte alls. Och jag känner heller ingen skuld - skam- ågren - förbittring eller självförakt för att jag inte gör det.
För jag har medvetet plockat bort ordet BORDE ur min vokabulär.

1 kommentar:

Unknown sa...

Borde nog ta bort flera måsten ur mitt liv.
Mamma gav mig pliktrogenhet i att man måste klara av allt som man föresatt sig.
Mormor sa: "Man får aldrig ge sig"
Oj, vad det kostat på.......