fredag, juni 05, 2009

Cecilia

Hon stod vid spelautomaten med en öl i handen.

- Hur går det för dig?
- Nej fan, jag förlorar. Trehundra spänn. Spöket kommer att slå ihjäl mig.

Spöket var hennes kille. Han hade stått utanför fönstret med en systembolagskasse i varje hand och skakat på huvudet. Nu var han borta.

- Han väntar på mig hemma. Fan, han kommer döda mig.
- Det tror jag inte. Var glad att du har nån som väntar på dig. Som bryr sig.
- Du, vad heter du?
- Catarina.
- Vet du, jag har sex barn. Sex barn!

Lite senare, när jag skulle gå, kom hon ut till mig. Hon hade druckit några öl till.

- Bara till dig ska jag säga det här. Jag hatar mitt liv. Jag ska sluta det. Först ska jag ta ihjäl en annan och sen mig själv.

Hon grät. Hon, sexbarnsmamman från Chile som polisen sätter i häkte när hon har druckit för mycket. Jag la armen runt henne och sa: Du har sex anledningar att leva. Och du har ett val. Det är ditt liv, ingen annans.

För en sekund såg hon mig rakt in i ögonen. Spiknykter. Sen fick hon syn på en man en bit bort och började skrika.

- Hörrdu, din jävel! Jag ska döda dig!

Hon sprang dit. Jag såg på hennes rygg en lång stund innan jag gick hem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Starkt! Tack för den mikro-novellen. Brännhett fokus. Jag gillar ditt nygamla approach!/CPG