onsdag, april 07, 2010

Segrar alltid godheten?

Revolution härjar i Kirgizistan. Hungriga stormar massorna de offentliga byggnaderna och presidenten flyr i häst och vagn - förlåt, jag menar flygplan. Priset för folkets frihet är blod. Över tvåhundra år har gått, men lärdomen från 1789 tycks ha fallit i glömska. Historien upprepar sig.

En lugn och vältalande man pläderar för barnaga i radions Ring P1. Rasismen får ny näring av en vidrigt störd individ i Landskrona. Kvällstidningar frossar i ordet "dubbelmörderska".

Våld föder våld.
Hat väcker hat.
Hämnd kräver hämnd.

*

Jag mötte en man på flyget som sa: "Man måste vara snäll. Jag vill inte ens göra business med nån som inte är snäll." Han var marknadsföringschef på Lapplands hetaste turistattraktion.

Och mitt i allt det fruktansvärda som pågår kände jag en gnutta hopp.

Inga kommentarer: