lördag, april 19, 2008

Årlig PMS?

Det är nu jag minns varför jag valde humanistisk linje, en gång för länge sen. Just nu idag, när jag spänner min matematiska förmåga till det yttersta för att räkna ut diverse fastighetsskatter, uppskov från bostadsförsäljningar, återföringsbelopp och vilka siffror som ska stå i vilken ruta. Aldrig någonsin har jag deklarerat med bara ett kryss, så jag har en viss beredskap, men så här snårigt har det inte varit förut. Till och med den ekonom jag ringer upp svarar: ”Tyvärr, jag kan inget om uppskov, jag arbetar med företag…”

Och jag kan inte begripa att jag själv måste vara revisor och ekonomisk strateg på samma gång. Det finns ju datorer, register och en massiv byråkratisk apparat; staten vet väl redan allt om mina affärer? Varför kan inte även dessa siffror vara förtryckta? Så att jag kan gå ut i solen och njuta av våren istället?!

Jag biter ihop och tänker att det bor en detektiv i mig; en jäkel på slutledningar, analyser och logiska samband. Dessutom ligger det inte i min natur att ge upp.

Till sist tror jag att jag har fått till det. Tittar ut: solen har gått ner.
Skit också. Men det finns ju en söndag…

Fler än jag som skrivit om ,

Inga kommentarer: