fredag, april 25, 2008

Sagan om... III

Rödluvan på väg hem genom skogen.
Vargen, dyker upp bakom ett träd.


Vargen
Vart är du på väg, lilla vän?

Rödluvan
Hem. Min mamma väntar på mig.

Vargen
Ska du inte följa med mig istället?

Rödluvan
Nej, jag får inte.

Vargen
Gör som jag säger. Kom här!

Rödluvan
Rör mig inte – jag ropar på mamma!

Hon sparkar vargen på smalbenen. Då blir han rasande.

Vargen
Du din lilla jävla råtta! Jag ska visa dig vem det är som bestämmer.

Han tar stryptag runt Rödluvans hals.
Efter en stund rör hon sig inte mer.
Han lägger henne i bakluckan och kör iväg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sanslöst bra.

Min anda satte sig i halsen när jag läste den första. När jag läste den andra var jag tvungen att hålla andan till slutet.
Jag kände slutet i den tredje, och min anda var tung.

Snälla, säg att det kommer en fjärde?

Kia

Anonym sa...

Åh fy... har läst tre sagor nu och fick rysningar i hela kroppen :S

Catarina sa...

Tack snälla ni för feedback.

Texterna är inte originella, men aktuella. Jag blir förtvivlad och förbannad varje gång ett människovärde kränks, och vet inte vad jag kan göra annat än berätta om det, på mitt sätt.

En fjärde, Kia?
Kanske längre fram. Det finns frön. Men just denna kvinno-trilogi hör ihop och tar slut i och med del III.

Jag lovar dock att tänka på det - och försöka!

Anonym sa...

Prinsen stod framför spegeln.

Spegeln
Det är du som har kraften....av dig väntar vi oss allt.

Prinsen tog på sig hjälmen.
Hissen förde honom snabbt upp längs raketens hårda kropp.

Upp till kapseln.

Han klev ombord.

Spändes fast.

Luckorna stängdes.

Nedräkningen fortsatte.

Markkontrollen
....and still counting....TAKE OFF!

Alla filmkameror filmade.
Den ensamme prinsen i sin kapsel.

Markkontrollen
Right on......all systems go......hur känns det?

Kapseln
----tystnad----

Markkontrollen
Ok?

Markkontrollen
Ok??

Kapseln
Varför gör jag det här?

Markkontrollen
Förlåt?

Kapseln
Jag vill hem.

Markkontrollen
(tystnad)....

Kapseln
Jag vill hem!

.....överläggningar i bakgrunden.

Kapslen
Jag trycker på knappen.

Markkontrollen
NEEEJJJ!!!!!

TV-sändningen avbröts när en stor, orange blomma slog ut på skärmen.

Vrakdelarna regande ner i över en timme.

De hittades i tre olika världsdelar och såldes på Ebay.

Catarina sa...

Nej, det är inte lätt att vara man/prins heller, Martin...

:-)

Anonym sa...

Att "förråa" Brörderna Grimm är nog inte så udda. Sagorna lär ha varit betydligt råare i sina ursprungsversioner.

Du har med andra ord hittat något...

Men jag gillar också barnkammarversionerna, de har en sanning i sig också...

/svensson