tisdag, november 04, 2014

Riiiiing! (direkt ut livet måndag em)

FÖRSÄLJARE:
Hej! Du har varit trogen kund hos oss i flera år, så vi vill ge dig ett riktig bra erbjudande som tack.

JAG:
Härligt! Vad kommer det att kosta mig?

FÖRSÄLJARE:
Alltså vi kan erbjuda ett finfint paket just nu som …

JAG:
Hurra för er. Men kommer det att kosta mig mer pengar?

FÖRSÄLJARE:
Som det nu är har du ett basutbud på åtta TV-kanaler. Vi kan ge dig 30 stycken för att du har varit hos oss så länge nu. Har du hört talas om …

JAG:
Å vad ni är snälla mot mig. Men jag skulle först vilja veta vad det blir för ökad utgift varje månad, eftersom jag inte vill lägga mer pengar på TV än vad jag redan gör.

FÖRSÄLJARE:
För 30 kronor mer i månaden kan du alltså få 30 kanaler i stället för åtta som du har nu, och dessutom får du en ny box, fast det är en låne-box, så du betalar så klart inget för den …

JAG:
30 kronor är ok. Box har jag redan.

FÖRSÄLJARE:
Har du hört talas om Tivo? Då kan du se på vad som helst, när du vill, på alla dina kanaler.

JAG:
Jo tack, men jag behöver inte se vad som helst när som helst, jag är glad för vad jag har, men ok, kör 30 kanaler om det bara kostar 30 kronor mer i månaden.

FÖRSÄLJARE:
Ja, för att vara exakt så blir det 31 kronor. Och de kanaler som vi nu erbjuder är …

JAG:
Du behöver inte räkna upp 30 kanaler. Jag är inne på er hemsida nu. Vilket paket är det du säljer?

FÖRSÄLJARE:
Oj, du var snabb. Jo, det heter Tivo Mellan.

JAG:
Men där finns inte Eurosport med. Jag vill se på konståkning och min dotter på hästsport.

FÖRSÄLJARE:
Ja … jo … men du kan ju betala extra för bara Eurosport om du vill, eller också tar du ett Tivo Plus, då har du 60 kanaler.

JAG:
Jösses. Jag kommer aldrig behöva arbeta mer. Jag kan bara se på TV.

FÖRSÄLJARE:
* artigt skratt *

JAG:
Fast då blir det väl en ökad kostnad?

FÖRSÄLJARE:
Ja, det har du rätt i.

JAG:
Strunt i Eurosport då. 31 kronor och 30 kanaler blir bra. Kör så. Hej med dig.

FÖRSÄLJARE:
Jo, men det var ju en liten initieringskostnad då va …

JAG:
Vadå?

FÖRSÄLJARE:
Jo, det kostar alltså att gå med i det här …

JAG:
Men jag är ju med. Jag har en box. Jag betalar till er varje månad. Och jag är en trogen kund som ska få ett bra erbjudande som tack. Eller?

FÖRSÄLJARE:
Ja men ingångskostnaden, du vet …

JAG:
Aha. Ingångskostnaden. Och hur mycket är den?

FÖRSÄLJARE:
599 kronor. Men då får du boxen förstås.

JAG:
Var inte boxen ett lån?

FÖRSÄLJARE:
Jo, alltså, nja, men …

JAG:
Du, vet du; vi kör som vanligt. Du ringer till någon annan och jag behåller mitt basutbud på åtta kanaler, inklusive Eurosport, och så fortsätter jag att vara en god och trogen kund hos er. Låter det bra?

FÖRSÄLJARE:
Jo, det låter bra. Alltså … ingen box?

JAG:
Nej nu låter vi allt vara precis som det var innan du ringde. Men du, förresten, kan jag byta en kanal i mitt basutbud? Skulle vilja ha en annan filmkanal.

FÖRSÄLJARE:
Nej, det kan inte jag göra. Då får du ringa till din TV-leverantör.

JAG:
Alltså de du ringer för?

FÖRSÄLJARE:
... Ja ...

JAG:
Dåså. Tack, då gör jag det!

FÖRSÄLJARE:
Jo, så var det en annan sak … Hur har du det med ditt bredband?

JAG:
Alldeles utmärkt!
Hej då!

Inga kommentarer: