söndag, maj 30, 2010

ESC

Ska jag också festivalblogga helt enkelt?

Skriva om knaset när en urdålig låt inte går till final, framförd av en f d personlig tjej som stylats om i prinsessklänning och diadem - den "kris", den "svarta dag", den "otroliga tyngd" som drabbade landet? När människor skjuts blodiga öster om oss och naturen kvävs av olja väster om oss? Ska jag - lite försiktigt - påminna 'svenska folket' om att de själva är orsaken till att just den låten vann och att det är lite märkligt att man kräver ledningens avgång.

Jag kanske, än en gång, ska uttrycka min högst personliga tro på att det som står på egna ben och inte försöker likna något annat är det enda som håller. Därför vann Rybak, därför vann nu Tyskland. Att skriva schlager på recept fungerar inte. Lägg ingen energi på mängder av möten där ni slår fast en teorisk strategi för hur Sverige ska slippa ännu ett 'fiasko'. Salem hade gett Lena en hård match. Vi har riktigt bra musiker - artister - scenpersonligheter i Sverige också.

Roar mig med att läsa alla facebook-inlägg om melodifestivalen. I torsdags stod det: "Nu är min lördagkväll förstörd!".

Själv hade jag en rasande trevlig lördagkväll.
Med vänner, varm laxsallad och marängtårta.
OCH melodifestival på TV.


Tags , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, precis vad jag sagt hela tiden!! Det är ju Sveriges folk som röstat fram melodin, inte Christer Björkman o kompani. Och Salems låt är såå bra, den hade kommit riktigt långt, det är jag helt säker på. För övrigt unnar jag verkligen Tyskland och Lena (Lene?) segern, det är hon värd.
Kerstin

Mikael sa...

Instämmer helt, Al Fakir är en naturbegåvning och bara strålar ut små masterpieces. Därmed inte sagt att Anna var ett dåligt bidrag, utan riktigt bra. Tyskland vann rättvist (som Norge förra året). Var det inte lite Bjork eller kanske Kate Bush över tjejen...

Anonym sa...

Men förresten så är Björkman en fjant så ett byte kanske inte skulle skada ändå :)