torsdag, november 27, 2008

Ingen politisk karriär här inte

Det ringde en journalist igår och jag funderade länge innan jag svarade uppriktigt på varje fråga. Först efteråt kom jag på att jag förstås skulle ha tänkt ut ett pärlband av välformulerade svar i förväg. Att jag skulle planerat budskapets innehåll utifrån en medveten strategi för att nå mitt mål.

Och då förstod jag att jag skulle bli en usel politiker. Jag är alldeles för spontan, mån om sanning och samförstånd och dessutom själv alldeles för lätt att manipulera. Visst kan jag använda mig av antik retorik när jag vill, men jag kommer alltid att säga som det är, hur naivt det än låter.

Fast det är klart: "inga kommentarer" är en effektiv fras när man inte har något att säga. Den kan jag säkert lära mig att ha i bakfickan i framtiden...

Inga kommentarer: