onsdag, november 26, 2008

Sanning eller konsekvens?

Nog för att jag är nyfiken och öppen och vansinnigt förtjust i alla former av fantasi, tankelekar och skapande processer, men nån måtta får det vara.

När andevärlden tog kontakt med mig och pratade länge och djuplodande om mina gardiner ("du kanske ska sätta upp julgardiner?") insåg jag hur väl förankrad på jorden jag står. Skärgårdsjänta. Barfotabarn. Sommarkatt.

Vidare såg min kontakt på andra sidan ett hem med starka färger (fel), ishockey (fel), ett nyss avslutat doktorsbesök (fel igen) och orange (jättefel).
Alltså tror jag inte heller att det ska komma någon till mig på en motorcykel eller att låset i min dörr kommer att krångla.

Däremot tipsade andarna mig om att ägna mer tid åt matlagning, och det rådet ska jag följa ikväll. I flera veckor har jag levt med snabba matlösningar, eller ätit ute, trots vetskapen om att en Riktig Mamma lagar Riktig Mat.

Men några julgardiner blir det inte. Jag har aldrig haft några, och kommer aldrig att ha. Jag är fullständigt ointresserad av julgardiner.
Sen får andevärlden säga vad den vill!

Andra bloggar om , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inga Julgardiner ? Den frågan har jag fått många gånger.Säger som min son mamma smuglar väl in en tomte till jul . Men god mat och Pang pang så god musik det är vår jul.När Pappa levde så var det alltid några timmar efter maten som sonen underhöl oss med god musik. Utan julgardiner.Förlåt stavfel Orsak liten propp med stor verkan.

Anonym sa...

Vi har väl "monterat" ned julen mer och mer under åren.
Jo julgradiner kommer upp ännu... men annars blir julpunt utsatt lite pliktskyldigast... mest pyntar vi (frugan) den sidan av huset som har insyn från gatan... man vill ju inte verka suspekt och udda ;-)
Fast i år kom frugan igång lite mer faktiskt... och jag lyckades ljusbesätta två sockertoppsgranar med ljusslingor...
Tände faktiskt dem redan i helgen som var... man vill ju stressa grannarna lite och visa var nivån skall vara i år :-)

Catarina sa...

Anonym: oroa dig inte för stavfel! Det är så roligt att läsa dina kommentarer!
En jul utan musik är för mig mycket naknare än ett fönster utan gardiner... Svårt eftersom det inte finns piano där vi firar vår jul, men jag får ta med gitarren.

Och Sid: heja! Sätt press på grannarna bara!

Men jag undrar; hur ser en retro-pyntad jul ut? Är inte mycket av tingel-tanglet kring jul något som kommit de sista 10 åren?
Nu finns det ljusslingor i alla färger och former. Jag minns bara en och annan utegran med vanliga smålampor när jag var liten på 60-talet...

Anonym sa...

Nä absolut inte kulörta lampor inte ens blinkande... inga lysande renar och tomtar...
Utanför bloggen och mitt retrorum :-) råder strikt 2008...
Men som musik gäller dock en del 50-tals julmusik... typ Dean Martin, Frank S, Ella F...

yrsa sa...

Mor pyntar i överföld, så som motvikt pyntar jag inte alls.

Balans, vettu ;)















Sambon får "kulkalender" av sin mor och far. Dvs en liten julklapp varje dag hela december. (Han är 30 nu, och jag kan inte bestämma om det är jättemysigt eller dags att släppa taget litegrann?)

/yrsa, som ska fira i staden med slottet. Med valp!