måndag, november 17, 2008

Snooze, please!


Väckarklockan måste vara den strukturhungriga människans mest inhumana uppfinning. Är det inte helt idiotiskt egentligen att med våld avbryta en sovande hjärna, en vilande kropp? Jag menar, vi sover ju inte för att jävlas med någon. Vi sover för att vi behöver. Och när behovet är tillfredsställt, då vaknar vi.

Dotter N går i skola inne i stan så reväljen gick tidigt imorse. Mobilens polyfona toner avbröt en dröm fylld av packade väskor (symbolisk? nej, snarare reell: jag flyttar på mig, hela tiden). När sedan dotter M en och en halv timme senare borstade tänderna satt jag på köksstolen och nästan somnade.

Var det verkligen nödvändigt att uppfinna väckarklockan?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det beror ju lite på vad den där lilla manicken purrar en´till. Om 4 mornars polyfoneri kommer den att mana oss till att vakna till en rolig dag, då hörsammar man den gärna

Anonym sa...

Klockan har alltid jagat mig. Nu är jag gammal ,Men glömmer inte jagandet efter tiden .Väcka pojkarna lämna ,hämta.handla,laga mat .Där imellan arbeta.Min ide är att köpa tid från den som har för mycket tid och sälja till behövande.Köpa billigt sälja dyrt. Catarina förlåt stavfel men efter en propp så funkar inte stavning Men lär mig på nytt.Nu har jag ju tid. Vll Du köpa?

Catarina sa...

Ja visst store dam - en del mornar hoppar man ur sängen, oavsett väckning eller inte!

Och anonym; varför kan inte tidstillgången fördelas jämnare över livet? Det är ju inte så att jag behöver köpa tid. Men jag behöver på olika sätt köpa mig loss från det som tar av min tid.

Fast sömn... det är väl använd tid tycker jag! Egentligen vill jag alltid få sova tills jag vaknar, oavsett om klockan är sex, åtta eller tio på morgonen. Då mår jag som bäst och orkar jaga klockan resten av dagen.

Anonym sa...

Det där har jag funderat på: vad skulle hända i en värld utan väckarklockor.
Visserligen fanns krig innan det fanns veckarklockor, men på den tiden fanns det ett reellt behov av att gå upp tidigt: mjölka kor, tända eld i spisen osv. Men nu när vi har Arla och element och mikrougnar — är det inte på tiden att avskaffa väckarklockan?

Catarina sa...

Jo - det vore en revolution om något!

Kanske också ekonomiskt försvarbart: tänk så glada och friska och harmoniska alla skulle bli (själv är jag en "pain in the ass" om jag fått sova för lite...) om de slapp bli väckta i förtid.