fredag, november 02, 2007

Jag, en politisk rådgivare?

Det är klart att man inte ska vara full på jobbet! Det var mycket klantigt gjort av fröken Schenström. Men det mest intressanta i detta lite blyga och pryda lagom-land är efterspelet. Och eftersom det är press-geniet själv som blivit knockad finns inte längre någon rådgivare som kan se till att de rätta fraserna uttalas. Sakta men säkert har hela affären blivit värre, löjligare och lättare att genomskåda.

Hade de frågat mig hade jag omedelbart gett följade råd till samtliga inblandade: gå ut stenhårt med tema KÄRLEK! Säg att ni blev blixtförälskade, drabbade, pilska, snurriga, att tid och rum och plikter och vett försvann när ni drunkade i varandras ögon. Låt honom förklara hur han dyrkar hennes hår och hennes busiga blick, låt henne bekänna hur han väcker henne, lyfter henne. Svenska folket hade förstått. Och förlåtit. Vi behöver romantik.

Men att förklara det hela med ”flams och trams” är rena kamikaze-taktiken.

Byt strategi, kära makthavare och VIP-are! Hoppa av era höga hästar och kom ner på jorden!

”Å förlåt, jag var så otroligt godissugen, och dessutom har jag mens och så grälade jag lite med min man i telefonen, så jag kunde liksom inte låta bli att ta den där Tobleronen…”

”Men alltså, jag vet, det ligger miljoner papper jämt på mitt skrivbord, och så kommer barnen och vill rita, och vi ritar och ritar och har sååå kul tillsammans, för barnen är viktigare än all karriär, men jag var så trött och sliten så inte tänkte jag på att vi lekte ’hänga gubben’ på baksidan av tv-licens räkningarna… sorry!”

Osv. Ni förstår.

Nu åker jag till Göteborg några dagar, bloggen återkommer på måndag. Tills vidare får ni här en viktig föreläsning hur ni ska hantera alkohol-frågan under helgen. (Synd att jag inte hann skicka den till Schenström för en vecka sedan.)

PS. Bra inlägg i debatten av Harald Ullman i SvD's Brännpunkt idag.

Inga kommentarer: