onsdag, november 07, 2007

Wittgenstein, Kant eller Spinoza?

Igår tog jag paus i allt skrivbordsarbete och försökte göra ett test om vilken filosofisk lära jag tillhörde. Det gick inte. Det var för stora frågor.

Ta de här till exempel:

Du lider verkligen av:
1. att inte förstå vad som händer dig
2. att du inte är herre över ditt liv och dina beslut
3. du är beroende av andra

Du känner dig fri när:
1. du lever enligt din individuella natur
2. du kan välja mellan ont och gott
3. du förstår meningen med livet

Konst är:
1. skönhet är allomfattande, även om det är svårt att förstå varför
2. sanningen som visar sig genom något ändligt
3. ett uttryck av den universella själen

Kropp och själ är:
1. två separata väsen
2. två aspekter av samma sak
3. själen är den som kontrollerar kroppens instinkter

För att förstå naturen måste vi:
1. kunna de regler med vilka vi begriper naturen
2. aldrig försöka kontrollera den, utan låta den uppenbara sig själv
3. uteslutande tro på mätbara bevis och deras konsekvenser

Länge satt jag och stirrade på frågorna. Sedan längtade jag ut. Till en skogsstig eller en klippa vid havet. Till ett piskande regn eller gassande solsken. Till allt det som är större än jag själv, och som jag varken kan benämna, begripa eller kontrollera.

Jag gjorde aldrig testet. Alltså vet jag forfarande inte till vilken filosofi jag tillhör. Det gör mig inget. Jag har svårt för rubriceringar och formatmallar.

http://www.thephilosophynet.com

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nyfiken som jag är kollade jag givetvis genast in länken men hittade inte ens själva testet... Njuter nu istället av att följa hur nattens och morgonens ösregn, via en fantastisk vacker uppsprickande molninghet, släpper fram en novemberblek förmiddagssol. Gott så!!!

Catarina sa...

Hej Å!

Det var otydligt av mig... Länken var mest för att där finns mer att läsa om olika filosofer. En "bra-att-ha-länk".

Själva testet finns på Facebook. Där kan man begrunda sig själv ur alla möjliga synvinklar, mer eller mindre seriösa. De flesta är bara roliga och lättsmälta, men den här med livsåskådningsfrågor var intressant. Och satte igång många tankar.

Att sedan titta ut genom fönstret istället för på dataskärmen låter som en mycket bättre idé!

Anonym sa...

Tack för tipset! Skönt att höra att det inte var orienteringsförmågan eller detektivsinnet som brast... Facebook är dock inte min domän (än) så jag fortsätter att pausa arbetet med glimtar av himlen som fortfarande är växelvis ovädersgrå och klarblå.

L sa...

Go Wittge, go Wittge, go Wittge... Har alltid tyckt om att läsa Wittgenstein, i och för sig har jag bara läst hans språkvetenskapliga publikationer. Catarina, du har väl ända en favorit bland de tre stortänkarna? *nyfiken*