fredag, november 30, 2007

Är jag onaturlig?

Jag har aldrig förstått mig på det där med julstress.
Jag tycker mycket om advent. Det har jag alltid gjort.
Men så är jag också löjligt välorganiserad.

Så här: igår tog jag en promenad till centrum efter jobbet, köpte julklappar till alla (mest böcker & skivor), passerade Systemet för att lagra lite glögg och handlade vetemjöl och saffran på mataffären. Sedan satte jag upp adventsstjärnor i fönstren, dammsög och tog fram ljusstaken och änglaspelet.
Allt som allt tog det tre timmar.
Klar!

Nu kan jag bara njuta, hela advent. Baka lite lussekatter (om jag får lust), träffa vänner, slå in paket och skriva verser. Ingen ångest, ingen panik, inga enorma prestationskrav. Och att laga mat till julafton är väl inget att gå i taket för? Det behöver inte vara värre än en vanlig middagsbjudning. För bara där finns Janssons Frestelse och senapssill så är jag nöjd.

Så här vill jag ha det. Ni får tycka att jag är präktig. Men för mig är advent och jul en tid när hela jag, min kropp och min själ, behöver varva ner, avsluta året som varit (i år det psykiskt mest tärande någonsin) och gå i mentalt ide med stearinljus, lagom med glitter och desto mer människor runt om mig.

Mitt tips? Var färdig med julklapparna till första advent!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alla borde prova att jobba i affär, veckorna runt jul för att uppleva denna härliga stress. Garanterat lärorikt o avskräckande.

Kan vi inte bara fira o förbereda julen i stället för att oja oss o stressa?
/jul-bluff-T

Catarina sa...

Inte jobbar du i affär T? Men har kanske gjort?

Ja, bort med affärshysterin! Vi behöver inte köpa så in i helvete mycket hela tiden. Vem blir glad av en present som fått givaren att bli upprörd, stressad, arg och må dåligt av? Av princip ber jag aldrig någon att slå in paket så här års. Vill att de som arbetar i affären ska få så mycket lugn som det går. Och, som sagt, jag står inte längre in någon kö. Jag är klar!

Anonym sa...

Satan i gatan ja ska slå dina tre timmar.... tro mig! klapparna är köppta (inslagningen vet du hur jag löser) några ska snickras några ska målas men det är njutning... läser en bok om trappor kanske kan det bli en jultrapp....

T/mannen

Anonym sa...

Har köpt ALLA klappar utom en ett spel till mina barnbarn som ligger på beställning på Åhléns.... bra catarina ide med stearinljus känner som du skall ändå befinna mig på julmarknad i helgen och sälja egenhändigt gjorda saker