onsdag, juni 18, 2008

Director's cut

Vaknar tidigt och utsövd, så det är lika bra att gå upp och börja dagen. Precis när jag ska gå iväg till jobbet ringer väckarklockan... Snacka om flextid.

Kontorsjobbar några timmar, roddar piano, stolar + notställ till repsalen i stan och åker sen till slottet. Där möter jag tre underbara skådespelare/barnguider som ska spela dockteater hela sommaren, i det rum där vi byggt barnens egen teater. Tjejerna visar sagan för mig, och sedan repeterar vi.
Jag är regissör igen - mitt jobb, min plattform, min lust! (Fick syn på en lösning istället för det idiotiska slut som jag la för två år sen. Så enkelt det är när man ser med ogrumlad blick.)


Dockorna Katarina Charlotta och Biskop Brynolf, gjorda av Tjåsa Gusfors.

På borggården är scenen rest, men den översta delen saknas, den som går ner från balkongen. Minns starkt kvällen 1997 när jag satt med Jan-Ove och Mårten på krogen och full av öl och entusiasm diskuterade hur scenen skulle se ut. I hörnet satt en man i basker och lyssnade på oss. Efter att vi hade pladdrat länge och väl säger han plötsligt med hög röst:

- Kan ni inte bygga en stor trappa ner från balkongen?

Imorgon blir det som han sa, främlingen. Men då är jag i Göteborg igen.

Inga kommentarer: