söndag, juni 15, 2008

Mer utflyktstips

Upp tidigt, frukost, lägger mig för att läsa lite Norén, men så måste något ha hänt, för plötsligt vaknar jag av dundrande kyrkoklockor klockan tio.

Långt telefonsamtal med sångar-vän som jag inte pratat med på länge, sen gör jag matsäck och ger mig iväg. Regnet hänger i luften, men ovanför mig är det konstant sol.


Kinnekulle är så vackert så att det nästa gör ont. Om jag blir kvar på denna arbetsplats i framtiden vill jag nog köpa mig ett hus och bosätta mig här helt och hållet. När barnen flyttat hemifrån.

Jag parkerar och vandrar till Lasse i Bergets grotta. Hit flyttade Lasse Eriksson, en jägare, enligt sägen också trollkunnig, omkring år 1880. Han bodde i grottan tillsammans med sin hustru i 30 år, långt ifrån larm och nymodigheter, helt utanför det civiliserade samhället. Jag satt där en lång stund och försökte föreställa mig hur det var. Hur de kände sig. De var ju i alla fall två.

Byter p-plats och går till Martorpsfallet istället - nu förstås helt torrt. Men vilken natur! Mäktiga klippor, ljuvliga ängar, blåklint i sädesfält och vildros på kullarna. Smultron! Jag äter min sallad i hagen där korna ligger ner en bit ifrån mig (det kommer att bli regn).

Dricker kaffe på en hantverksgård och besöker Forshems kyrka på hemvägen. Väl tillbaka i stan sticker jag in på gymet och sätter mig en halvtimme i massagestolen - den oumbärliga uppfinningen för oss utan manshänder i vår närhet!

Handlar, bloggar och ska snart förbereda morgondagen. En dag med luft och ljus och flyktiga tankar och lugna känslor. Imorgon måste fokus, skärpa och energi knäppas på igen. Det ska nog gå bra.

Inga kommentarer: