lördag, april 11, 2009

Påskafton norr om polcirkeln

Vaknar kl 10 efter en härligt vild natt (som för mig och flickorna slutade klockan 03.00 imorse, för andra betydligt senare....). Premiären gick strålande. Publikrekord i byahuset. Alla fascineras av blandningen av opera och dockteater. Norrbottenskuriren var där. Bandet som spelade efter paus kanonbra.

Jag och A (som är de enda som har vaknat) tar oss till Utmaningen för att försöka laga ljusbordet som ramlade i golvet igår under minglet efteråt. Det har fortfarande hängt sig, men vi hittar ett annat sätt att få ljus på söndag.

Sen kör jag ett hundspann en runda, med N och M på. Himlen klarnar och solen letar sig fram. Mina kollegor i operaensemblen ska alla iväg till Ice Hotel och uppträda för en saudiarabisk prins, men vi andra bjuds med på en skoterfärd söder ut, till Romosjäärvi. Där har jag aldrig varit förut.

Härlig körning i slingrig skog, snön är mjuk (kan det vara plusgrader? det droppar rejält från taken i alla fall) och sen stoppar vi mitt på isen. Gör upp en eld. Lägger ut renfällar. Borrar hål i isen och börjar pimpla. (N jobbade hårt med handborren och morfar i huset bara log i mjugg. När hon till sist var kvar sa han, men sin vackra brytning: "Va' duktig du var, men nu ska du få se hur jag gör". Så tog han upp motorborren och satte igång den.)

Jag gör en snögubbe. Fast det blev en gumma. Kanske t o m en grevinna?


Middag, sedan ägg-knäckar leken och godisäggletning för de fyra barnen.

Imorgon är det vår sista dag här.
Jag suckar redan av saknad.

Inga kommentarer: