lördag, maj 10, 2008

10 maj

Lång härlig morgon, ingen stress, ingen tid att passa. Vi pratar och pratar, har massor att berätta, fråga, undra, reflektera över. Jag är fascinerad: M är genuint intressad av just mig, som människa. Inte vad jag kan göra för honom, inte vad jag kan ge eller hur han själv framstår i mina ögon. Vi går ut på stan, marknad på torget, hittar ett eventuellt skrivbord på loppis, men det kändes aningen stort ändå. Lunch på Larssons skafferi, ute i solen. Det gassar.

Så tar vi bilen mot slottet, stannar vid Brostugan och dricker kaffe nere vid vattnet. Två unga killar fiskar med levande bete, har svagt för mig att det är förbjudet, eller? Går runt på slottet tillsammans, bland annat i rum dit ingen turist kommer. M utforskar klocktornet och provar akustiken på borggården (och blir lika förundrad som alla andra.) Vi ser ett bröllopspar förbereda sig inför vigsel i slottskyrkan och jag frågar om jag får fotografera till kommande års trycksaker. Solen lyser in genom kyrkfönstret och faller så makalöst vackert på hennes klänning. Måtte bilderna hålla måttet när jag tankat över dem i datorn.

Vi doppar fötterna i Vänern (ja visst ja, först pratade M länge med raggarbils-ägaren som stod och väntade på brudparet utanför förborgen medan jag fotade det underbara mötet mellan 60-tals bil och 1600-tals slott).

Kör till fiskelägret, äter varsin glass och köper rökt sik till middag. Det är en sommardag. Vattenskotrar ute på Vänern. Träd och ängar blommar.

Nu är vi hemma. Vinet på kylning. Han vilar på min säng och jag ska titta på dagens bild-skörd. Är glad att han är här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en helt perfekt lördag!

Catarina sa...

Och tänk; det finns en söndag också!

yrsa sa...

Den där rökta siken är en av mina favoriter - all categories.