torsdag, maj 29, 2008

Min rikedom

Idag för 16 år sedan blev jag mamma. Efter en lång natt av töcken och smärta fick jag ligga på ett operationsbord med en grön skärm mellan mig och min öppnade kropp. Vi diskuterade Matteuspassionen med narkosläkaren, min man och jag.

Så hördes ett litet ljud. Inget skrik, ingen panik. Minns att hon låg mot min hals, sedan var det snurrigt ett tag igen och jag vaknade i ett mörkt rum alldeles ensam. Minuter av fullständig förtvivlan och outhärdlig övergivenhet innan de kom, pappan och barnet.

Barnet är nu en ung kvinna. Intelligent, vacker, kärleksfull, modig, öppen, begåvad och rakryggad. Och det finns ännu en strålande ung människa i mitt liv, några år yngre. En flicka med kraft, kompetens, humor, skönhet, styrka och stor generositet.

Jag är världens rikaste.

Inga kommentarer: