måndag, maj 19, 2008

Bidrag, tack!

En anonym läsare antydde en gång att jag var bitter. Då höll jag inte med. Tilltufsad och vingklippt, ja, men inte bitter. Men idag tar jag tillbaka allt jag skrev då. Nu är jag både förgrämd och förbittrad!

Varför? Jo, det finns barnbidrag, bostadsbidrag, sjukbidrag, föräldrapeng, änkepension, osv osv, men när kommer singelbidraget?

En singel betalar följande räkningar 100 % ur egen kassa:
Hemförsäkring
Bilförsäkring
Fordonsskatt
Hemtelefon
Bredbandsavgift
Kabel-TV avgift
TV-licens
Elräkning
Dagstidning

När jag var sambo var mitt ekonomiska åtagande hälften av dessa. Dessutom delad hyra och bostadslån. Vad hade hänt med mig om jag inte dubblat min lön, nu när jag fördubblat mina utgifter? Tro mig, det hade legat en smutsig, illaluktande och utslagen kvinna utanför T-centralen, med en torr skorpa i ena handen och en vattenfylld konservburk i den andra.

Alltså: kära ni som är valda för att förbättra medborgarnas livsvillkor, var så vänliga och inför singelbidrag omedelbart, innan vi fyller parker, torg och stationer med vår bittra, unkna andedräkt!

Mer om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja, välkommen till studenternas ekonomiska tillstånd :P Sliter i snitt 10 timmar om dagen men inte höjer CSN min lön för det...

/L

Anonym sa...

Tonårs-tillägg.....studentpresent-tillägg......gubb-tillägg.....depp-tillägg.....barndoms-tillägg.....frustrerade drömmar om trissvinster-tillägg....Förlåt att jag liksom råkade spräcka min månadsbudget redan den 2;e-tillägg.....Dum-tillägg....Tillägg för alla tillägg jag missat-tillägg....