lördag, maj 03, 2008

Inte vilken helg som helst

Lördag morgon. Solen lyser in i rummet med snedtak och väcker mig tidigt. Jag smyger nerför trappan i den gamla 1700-tals huset och tappar upp ett hett bad. En timme senare, när jag sitter med tidning och kaffekopp vid köksbordet kommer en strålande glad man i pyjamas in i köket.
- God morgon my darling! Ser du vilket fint väder?! Och så har jag börjat på korsordet! Det ligger på sängen om du vill ha.
- Gärna. Men jag sitter och funderar på vad jag ska blogga om idag...
- Du ska blogga om mig såklart!

Såklart. Framför oss ligger två dagars baluns med buller och bång, vi är förberedda till tänderna och regnet har upphört. Så idag skriver jag om en av mina stora förebilder. Läs mer här!

Tack för alla galna upptåg och finurliga lekar. Tack för Bellman, gatumusikern och "Daddy's sanitet". Tack för sångerna du skrivit, verserna du diktat, tack för långseglingar, skidfärder och utlandsresor. Tack för allvarliga samtal, stöd i kriser och motgångar, skyddsnät när jag fallit och sparring när jag misströstat. Tack för att du varit min publik, från mina första trevande uppsättningar som 14-åring till de stora projekt som jag fått göra som vuxen, över hela landet. Tack för att du är flickornas stora vän i livet. Tack för all din omsorg, din vård av hem och hus, ditt öppna sinne, din kärleksfullhet och ditt skarpa intellekt.

Och se nu till att du blir både 80 och 90. Jag lovar att blogga om dig varje högtidsdag!

1 kommentar:

L sa...

Bloggar fortfarande inte, men nu har jag ordnat en ordentlig adress till min Flickr så att min bildsamling online blir publik.

Kika in vetja!
http://www.flickr.com/
photos/yourcoffee/

(som vanligt:klistra ihop adressen till en rad)