torsdag, maj 22, 2008

Mer Descartes

Exempel 1
Reporter:
- En undersökning från SACO har kommit fram till att det lönar sig för kvinnor att förbli singlar. En kvinna som blivit sambo alternativt gift sig tjänar 8 % mindre än när hon levde ensam.

Slut på reportage. Och? När kommer slutledningen och den egna reflektionen? En kvinna som blivit sambo, alternativt gift sig, har gått ner i arbetstid för att hon antagligen ska få, får eller har fått barn. Lönsamt?

Exempel 2
Journalist frågar Charlotte Perelli:
- Är det sant att ni sytt i fler skenor i klänningen? Har Ukrainskan härmat din klädsel? Hur har du blivit så smal?

Perelli svarar med substans bakom pannbenet, tack och lov. Själv längtade jag efter helt andra frågor.

Regipunktnu frågar CP:
- Hur mår rösten? Sluter stämbanden? Hur hanterar du nervositeten och det stora pådraget runt om?

Exempel 3
Relationsexperterna i P3:
I brev från Karin framgår att hon dejtat en kille i en månad. Först kändes det bra, men nu tycker hon att han är lite tråkig. Han vet inte riktigt vad han ska prata om. Ska hon dumpa honom eller ge honom en chans till?

Relationsexpeterns råd:
- Han är helt fel för Karin! Hon kan träffa en mycket bättre kille!

Själv tänker jag: en månad? Det är väl ingenting om man ska lära känna en människa. Kom tillbaka med din fråga om ett halvår, Karin.

Så här håller jag på. Recenserar världen runt om mig. I alla fall när jag sitter ensam i en bil och lyssnar på radio...

Andra bloggar om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sunda reflektioner från din sida... tycker jag i alla fall.

Catarina sa...

Tack farbror Sid!
Kanske får låna en lämplig bild på 50-tals radio att illustrera artikeln med från dig? ("Det var bättre förr"...)