tisdag, januari 15, 2008

Debatt pågår

Och jag tänkte komma med ett personligt inlägg. Inleda med filosoferande tankar om vad ett äktenskap egentligen betyder.
Typ så här:

En rit? I så fall måste väl riten vara tillgänglig för alla som väljer att tro på dess magi. En kärleksmanifestation? Ja, men är då inte all kärlek värd att hyllas? Två människors löfte att vara rädda om varandra? Snälla, låt mig tro att den möjligheten ändå finns. Något gudomligt? Då är det större än vad vi förmår begripa, alltså kan vi inte reglera det gudomliga med inskränkta lagar. En enhet för att skapa familjer och föda barn? Men hallå, får då ingen steril man eller kvinna gifta sig? Skall man alltså vägra en kvinna som passerat klimakteriet att stå brud?

På så sätt skulle jag detroniserat varenda argument mot könsneutrala äktenskap.

Men snorig och febrig får jag inte fatt i några kloka tankar. Det blir en DVD-film istället. John Turturros udda och mycket charmiga "Romance & Cigarettes".

Story: En man bedrar sin fru men väljer bort den unga läckra älskarinnan och kämpar för att få tillbaka hustrun.
Suck. "Take another little piece of my heart now baby..."

1 kommentar:

L sa...

Jag är tillbaka i bloggosfären och du är länkad!