torsdag, januari 24, 2008

Vilse i porslinsfabriken

Byggdammet ligger som ett lätt puder i korridorerna. (Jag låtsas att det är kvarglömt damm från porslinstillverkningen.) Våning efter våning renoveras till luftiga kontor. Efter åratal av anrikt hantverk lades fabriken i den lilla staden ner, och stämningen var för ett ögonblick dyster.

Men nu sjuder här av verksamhet! Det är som om kreativiteten sitter kvar i väggarna. Små företag i varje vrå. En Formakademi. Ett museum. Och ett café med universums godaste bröd.

I ett av hörnkontoren arbetar jag numera (det längst ner i bilden). Problemet är att jag går vilse hela tiden.... Har aldrig haft något vidare lokalsinne, och alla våningar ser ju likadana ut. Så, om jag inte bloggar på ett par dagar, skulle du vilja vara vänlig att ta dig till Rörstrandsområdet i Lidköping och börja ropa. Jag lovar att svara!

5 kommentarer:

L sa...

att gå vilse i en byggnad är dålig arkitektur. Det är egentligen en av arkitekternas stora uppgifter att formge ett sammanhang som dels har en sådan struktur att man fattar "systemet" även om man inte har sett det i sin helhet och dels ska man få aning om var "närmare utgången" (eller fikarummet, etc.) är när man är på en viss plats i kåken. Arkitektur ska inte bara vara snyggt, då hade ju vem som helt kunna göra det. Ring arkitekten och klaga vet ja :)

L sa...

Som jag berättade tidigare ska jag nu sätta mej ner och skriva om arkitektur (=ångest och vånda). Har en enda bok som "obligatorisk" litteratur, så jag tänkte kolla med dej om du har använt den och kan rekommendera den - för visst hade du undervisat i något skrivsammanhang?

Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter.
(Jarrik & Josephson 1988)


Finns det någon bok om skrivande som är mycket bättre?

/L

Anonym sa...

Hej Lisa!
Känner tyvärr inte till boken du frågar om men har däremot haft "Textens hantverk: om retorik och skrivande" av Inger Lindstedt som "obligatorisk" litteratur vid tidigare uppsatsskrivande. Upplever den som konkret och omsättningsbar, inte bara på vetenskapliga texter. Lycka till med skrivandet!

/S

Catarina sa...

Lisa!

Jag undervisade i dramaturgi och kreativt berättande, så någon litteratur kan jag inte tipsa om! Men idag köpte jag en liten bok som heter "Världens fräckaste citat".

Vad säger du om:
"Alla betraktar en idé som begriplig om den har samma grad av förvirring som deras egen."
(Marcel Proust)

L sa...

Tack S för tipset! Ska följa upp det...

Catarina: din citatbok verkar vara en guldgruva, i alla fall av försmaken att dömma :) I vilket ämnesområde samlar din C-uppsats damm? Jag skrev min om deren UND derer. Gebrauch der Plural-Pronomina in Relativsätzen bei genitivregierendem Satzprädikat.
Shoot! Jag tror det är svårt att överträffa graden av tristess.