fredag, januari 11, 2008

Konserverad gröt...

Eftersom jag har levt med barn har jag oundvikligt utsatts för Disneys tecknade 90-talsfilmer. Och jag tycker om många av dem; såväl "Lejonkungen" som "Ringaren i Notre Dame" har något viktigt att berätta. (Sedan önskar jag att slakten av "Mumintrollen" eller "Nalle Puh" aldrig hade fått ske! Vilken idiot gav Disney rättigheterna att göra platta, intetsägande filmer av dessa brillianta, underfundiga och djupt mänskliga historier?)

I alla fall. Filmerna ja, glädjeämnen för en barnfamilj under en gemensam bioeftermiddag. Men det runt om var riktigt påfrestande. Jag vet inte hur många Happy Meal-leksaker som åkt i ner soptunnan. Vi har haft Belle-lakan & Ariel-schampo, Herkules-sudd & Barbie-ryggsäck, Tarzan-block & Alladin-stickers. Varje december har varuhusen öppnat en hel avdelning för produkter med bilder från årets Disneyfilm.

Men så är det då presidentvalskampanj i USA. Och vad gör de? Åker runt och talar och besöker och skriver skrivelser och pratar i radio och TV? Ja, självklart. Det är viktigt att visa sig och förmedla sitt budskap. Räcker det? Litar man på att individen nu tänker själv och fattar ett aktivt beslut?

Naturligtvis inte. Något saknas. Merchandising!

Så varsågod: vad sägs om en Hillary-isskrapa till bilen eller en rosa Hillary-spargris? En Barack-julgranskula? Ett Giuliani-basebollträ? Eller varför inte skydda din bebis från matkladd med en Mitt Romney-haklapp?

God Bless America!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har ny dator! en som fungerar*L*

politiker....är snart ett skälsord miljön,krig,svält,sjukdomar,orättvisor,.....osv... finner inte ord det är tröstlöst...

T/mannen

Anonym sa...

I alla fall lär man sig vad hakklapp heter på amerikanskt babyspråk: bib!
/Dad

Anonym sa...

Vill bara påpeka att hakklapp är sånt som Ingmar Johansson tillhandahöll.

Catarina sa...

Tack besserwisser!

OMEDELBART åtgärdat. Jag avskyr fel i texter, och är tacksam för alla fräscha ögon som korrekturläser.

Sedan är det väl inte bara Ingo förunnat med en klapp i nyllet? Skulle gärna få en öm och långsam hakklapp då och då...

Anonym sa...

Vad är på riktigt, vad är på låtsas? Vad är fiktion, vad är verklighet? Vad är äkta, vad är en kopia? En resa till Las Vegas och allt ställs på sin spets!
//S