söndag, juli 06, 2008

Att vara flexibel

Sov gott och vaknade nästan frisk. Lugn morgon. Tar mig till kontoret vid 12-tiden för att ordna lite smått och gott, med intentionen att åka hem, vila, byta om och åka ut till slottet kl 16.

Men det ösregnar. Och blåser. Metreolog Direkt säger att det inte blir bättre under kvällen. Alltså: strax efter 13 tas beslutet att repetitionen flyttas till vår repsal inne i stan.

Det är bara att vända skutan och styra åt andra hållet. Alla 47 medverkande måste få besked. Hela orkester-riggen behöver flyttas tillbaka från slottet. (I fredags hade vi hyrt en stor lastbil...). Jag gör en blixsnabb planering, ringer runt och ger var och en uppdrag, åker till "vår" skola och hittar stolar, bär, möblerar, får sällskap av medhjälpare efter ett tag. Sedan kommer lasset; in med allt som bars ut i fredags. Notställ monteras, scenkanter tejpas, rekvisita läggs fram. När sångarna och musikerna börjar droppa in vid sex-tiden är vi klara.

Sen har vi en flamsig och busig och vettig repetition av akt 2 - under tak, i ett varmt rum. Ute fortsätter regnet att välla ner. Hela kvällen. När vi är klara är vi många som snabbt river och lastar in i minibussen igen (underbara människor!). Salen står åter tom, såsom i fredags eftermiddag.

Vi klarade det.
Nu sitter jag här med en Dry Martini. "Because I'm worth it."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj, snacka om FLEXIBEL PLANERING!/CPG

Catarina sa...

Ja!
Men i hastigheten glömde jag ju äta både lunch och middag, vilket jag upptäckte när jag vaknade vrålhungrig mitt i natten... Lustigt hur kropsfunktionerna bara slår av när adrenalinet rinner till.

Anonym sa...

Och i morgon menar SMHI att det ska regna hos dig till kl 18. Hoppas dom skärper till sig.
Sedan verkar det vara hopp om två torra dagar.

Kram

Anonym sa...

Från SMHI;s hemsida:

"Det har regnat mycket i Götaland och södra Svealand det senaste dygnet. Allra mest föll i Hällum söder om Lidköping med 81 mm, varav 61 mm mellan klockan 08 och klockan 14 under söndagen. Normalt faller det 60 mm i Hällum under hela juli månad, så med andra ord fick man i går lite drygt hela normala månadsmängden på bara sex timmar."

Kul....ni leder!