söndag, juli 13, 2008

Blixtar och dunder och kanske också magiska under

Lördag. Blomfylld bil ut till Läckö, mindre fylld bil till festlokalen i stan. Några återbud genererar ett antal telefonsamtal; dumt att låta platser stå tomma på premiären. Stänger av telefonen en timme för att vila och göra mig i ordning. Sen iväg.

Regntak eller inte regntak? Beslutet är mitt. Men andras viljor drar i mig åt olika håll. Dirigent och regissör vill absolut inte. Jag drar på beslutet in i det sista. Men scenmästare säger: ta upp taket. Bra. Vi gör det. Just då börjar det regna. Det regnar en halvtimme.

Sedan blir det sol och klarblå himmel. Regissör och dirigent säger: ta bort taket. Jag och scenmästaren säger Nej. Han är osäker på vädret, jag vill inte ha teknisk stress innan en viktig premiär. De tycker att vi är fega.

Så blir det premiär. Knökfullt på borggården. Bett i sångarnas uttryck, hetta och export. Halvvägs in i akt ett bryter det lös. Dunder, blixtar, dån - och så plötsligt hällande åskregn. Trots regntak måste vi ta paus, det droppar in och inte ens 27 manna-orkestern med fyra pukor kan överrösta orkestern där ovanför oss.

Tjugo minuter senare kommer vi igång igen. Alla ger järnet. Andra akten är magisk. Publiken jublar. Det gick!

Sen dansar och leker jag fram till klockan sju på morgonen i stan. Glad. Stolt. Avslappnad. Men inte berusad. När jag vaknar efter tre timmar sömn väntar ett mail från min chef:
"Morgontidningarna rapporterar om blixtar och dunder i årets värsta oväder. Fantastiskt att vi klarade kvällen. Och på vilket sätt! Enastående!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Just det, vad var det jag sa: du klarar av alla svårigheter och når bästa tänkbara resultat. För dig är det "KLART ATT DET GÅR" som gäller. Du är bäst! Stort grattis!!!
//CPG och övriga i LillaP

Antecknat sa...

Grattis!!!! Måste kännas skönt.

Ingen som filmat och lagt ut på Youtube?

Unknown sa...

Gratulerar kamrat! Du klarade även blixt och dunder. Höll tummen för att åskan inte skulle nå er..... fick efterrapport att sångarnas artikulation hade hörts bra under taket.Nu får vi kolla rescentionerna.
Kram M-L