torsdag, mars 12, 2009

Svart torsdag. Finn ljuset.

Debatt pågår. Många tycker att vår nyhetsrapportering är för svart, att inga glada nyheter lyfts fram.

Jag håller inte med. Media ska förmedla stora händelser i omvärlden, vilket ofta är just konflikter och kriser. Att sedan kvällstidningar gör detta till vidrig gladiator-underhållning, det hatar jag. I den bästa av världar köper ingen nånsin mer Aftonbladet, GT eller Expressen, i en samlad fredlig aktion. Redaktionerna tynar bort och försvinner. Våld är inte längre lösnummersinkomst.

Och då tar vi nyheterna på allvar, med dess allvar, samtidigt som vi håller den mänskliga fanan högt. Det vi fått rapporterat för oss får inte hända igen, eller hända hos oss, eller hända överhuvudtaget.

Jag vet att det kanske låter naivt, men vi måste mer än nånsin arbeta tillsammans för det som bygger upp, använda kunskap, klokskap och kärlek för att få rätsida på människans problem - inte blunda och låtsas som om det fruktansvärda inte finns.

Ingen tonåring ska nånsin begå massmord igen, oavsett om det är ökat våld i media/dataspel/internet, droger, traumatisk uppväxt eller mobbing och kränkning som ligger bakom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns dagar då allt är väl i världen. Då skriker löpsedlarna att "Mirakeldieten som fungerar: ät vad du vill och gå ner 34 kilo på en vecka" eller "din förkylning kan vara cancer". Kanske är dessa hatade blaskor en barometer på läget just nu...?

Jag köper dem nästan aldrig (max 2 ggr per år) och blir alltid lika besviken på deras (brist på) innehåll. Så nu ska jag helt sluta med det.

Kram i mörkret, Annika